العلاقة بين الانخراط في برامج الإصلاح والتأهيل في المؤسسات العقابية الأردنية والعود إلى الجريمة

العلاقة بين الانخراط في برامج الإصلاح والتأهيل
في المؤسسات العقابية الأردنية والعود إلى الجريمة.

احمد صالح الواكد
جامعة مؤتة 2005

هدفت هذه الدراسة إلى البحث في العلاقة ما بين برامج الإصلاح والتأهيل والعود إلى الجريمة، والكشف عن حجم ظاهرة العود إلى الجريمة في المجتمع الأردني.
تكونت عينة الدراسة من 260 نزيلا من النزلاء الأردنيين الذكور الذين صدر بحقهم أحكاما قضائيا بالحرمان من الحرية وتم إيداعهم في مركز إصلاح وتأهيل سواقة. واعتمدت الدراسة الاستبانة كأداة جمع المعلومات، وقد اشتملت هذه الاستبانة على عدد من الأبعاد التي قاست متغيرات الدراسة وهي: الخصائص الشخصية للمبحوث، الجريمة والعود إليها، الردع، الانخراط في برامج الإصلاح والتأهيل، فعالية الاشتراك في برامج الإصلاح والتأهيل. وقد تم بناء وتطوير هذه الاستبانة من قبل الباحث، وتم عرضها بصورتها الأولية على ثمانية محكمين، ومن ثم تم اختبارها بالطريقة الاحصائية باستخدام الحاسوب للتأكد من صدق هذه الأداة، في حين تم استخدام طريقة كرونباخ الفا للتأكد من ثبات الأداة حيث حققت معامل ثبات بلغ 0.88.
واظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة سلبية دالة إحصائيا بين انخراط النزلاء في برامج الإصلاح والتأهيل والعود إلى الجريمة. واخيرا ابرزت الدراسة بعض التوصيات ذات الصلة بموضوع الدراسة.

Title in English: 
The Relationship Between Engaging in The Correctional and Rehabilitation Programmes In The Jordanian Penal Institutions And Recidivism
Abstract in English: 
The Relationship Between Engaging in The Correctional and Rehabilitation Programmes In The Jordanian Penal Institutions And Recidivism. Ahmed Saleh Alwaked Mutah University, 2005. This study aimed to explore the relationship between engaging in the correctional and rehabilitation programmes applied in the Jordanian penal institutions and recidivism, and to reveal the recidivism volume in the Jordanian society. The study sample was simple random consisted of 260 Jordanian male inmates whom had been judicially sentenced and were deposition in Swaqa correctional and rehabilitation center. A special questionnaire was developed to be the research tool, which composed of a number of dimensions that measured the research variables including the personal characteristics, the crime and recidivism, deterrence and engaging in the correctional and rehabilitation programmes. The validity of the questionnaire was estimated by eight judges who reviewed the validity as well as the relevance of the questions and by using statically methods. Meanwhile, the reliability of the questionnaire was estimated by using Chronback Alpha, where the reliability coefficient for questionnaire is (0.88). The study results showed a negative significant relationship between engaging in the correctional and rehabilitation programmes and recidivism. Finally the study provided some recommendations.