تنمية ثقافة الوعي القانوني نحو ضمان استثمار المعرفة

تسعى المجتمعات المتحضرة إلى خلق وعي عام لدى أفرادها من خلال نشر الثقافات المتعلقة بالجوانب الصحية والبيئية والقانونية والأمنية والاستثمارية وما شابه ذلك ذات الصلة بمنظومة المجتمع والدولة، حيث أن المجتمع الواعي قادر على التصدي لكل الهجمات التي تستهدف كينونته وأسسه التي نشأ عليها، ومن جزئيات الوعي العام (الوعي القانوني) الذي يحصن المجتمع تجاه خروقات أفراده لنواميسه الناشئة عن تجاربه التي مرَ بها.
وجيداً أننا نعيش في عصر اقتصاد المعرفة الذي يعتمد اعتماداً أساسياً على استثمار المعرفة بشكل فعال، في الوقت الذي يرمي فيه المشرع العراقي إلى تشجيع الاستثمارات ونقـل التقنيات الحديثة للإسهام في عملية تنمية العراق وتطويره وتوسيع قاعدته الإنتاجية والخدمية وتنويعها، وحماية حقوق وممتلكات المستثمرين. بالإضافة إلى تعزيز الثقة في البيئة الاستثمارية والتعرف على الفرص الاستثمارية وتحفيز الاستثمار فيها والترويج لها. في مقابل التزام المستثمر في تدريب مستخدميه من العراقيين وتأهيلهم وزيادة كفاءتهم و رفع مهاراتهم و قدراتهم وتكون الأولوية لتوظيف واستخدام العاملين العراقيين. وذلك من اجل دفع عملية التنمية الاقتصادية وتطويرها و زيادة الطاقة التصميمية للمشاريع الاستثمارية في العراق. لذا فأن أهمية الموضوع تتجلى في ضرورة ضمان حقوق مستثمر المعرفة إذ انه لا يحصل عليها إلا بتكاليف قد تكون باهظة في ظل التداول العقدي للمعرفة. كما أن الوعي القانوني إذا ما أريد له أن يتحقق وان ينتشر فمن الواجب على أفراد المجتمع أنفسهم تحقيق ذلك الأمر، لأن المؤسسات مهما بلغ بها الأمر من تملك الوسائل والإمكانيات لا تستطيع تحقيق الهدف ما لم يكن الفرد ساعياً إليه لتعلق ذلك الأمر بالذات الإنسانية والفكر الذي يحمله الفرد. كما أن أيراد نصوص تشريعية خاصة تحدد أفعالاً يعدّ مرتكبها منافساً بصورة تخالف الممارسات النزيهة، هو أمر ولاشك جدير بالاحترام.
nassirsl@yahoo.com

Title in English: 
Development of a culture of legal awareness towards ensuring investment knowledge
Abstract in English: 
Seeks civilized societies to create public awareness of its members through the publication of cultures on aspects of health and environmental, legal and security and investment, etc. relevant system of society and the state, as the conscious society capable of confronting all attacks targeting existence and founded grew up on them, and molecules public awareness (Legal Awareness), which fortifies society towards violations of its members to Noamesh arising from his experiences undergone by. The well that we live in an era of Knowledge Economy, which relies heavily on investment knowledge effectively, while aiming the Iraqi legislature to promote investment and transfer of modern technologies to contribute to the process of developing and enhancing Iraq and expand its production and service markets, and protect the rights and property investors. In addition to promoting confidence in the investment environment and to identify investment opportunities and stimulate investment and promote them. In return for the investor's commitment to train its Iraqi and rehabilitation and increase their efficiency and raise their skills and abilities and priority will be given to the recruitment and use of Iraqi workers. So as to push forward the process of economic development, development and increased design capacity for investment projects in Iraq. So the importance of the subject is reflected in the need to ensure the rights of the investor knowledge because he did not get it until the cost may be prohibitive in light trading nodal knowledge. The legal awareness if it is to be achieved, and that spreads it is our duty to community members themselves achieve this matter, because the institutions regardless of their command of have the means and possibilities can not achieve the goal unless the individual seeking him to suspend it just that humanitarian and thought which holds individual. The special legislative texts income determined is the perpetrator acts competitor in contravention of fair practices, is certainly worthy of respect. A.P. Dr. Naseer Jubouri nassirsl@yahoo.com